Followers

Friday, January 14, 2011

Keluarga Bahagia..

Assalamualaikum
Semalam pergi McD sekejap. Kakak & family ajak sebab anak buah tak nak makan nasi. Asalnya diorang nak mkan KFC. Tiba-tiba tukar fikiran nak makan McD. Masa nak u-turn tu ternampak la ada 1 produksi tengah shooting. Entah cerita apa tak tahulah, yang pastinya nampak la pelakon dia. Heroin Saka Jentayu Zarina Zainordin. Comey kecik-kecik jer orangnya.



Tapi sebenarnya bukan tu yang maz nak cerita. Bila dah sampai kat McD, abang ipar pergi order dengan kakak, maz duk kat meja, jaga meja lah senang cerita. Terpandang ada satu family tu, ada anak kecil lingkungan 2 tahun. Anak tu didudukkan atas meja antara ibu dan ayahnya. Apa yang manisnya pada family tu, maz tengok, ibu dan ayahnya seolah-olah menjadikan anaknya ditengah-tengah sebagai pengantara untuk berbicara. Sekejap si ibu berbisik pada si anak, kemudian si ayah pulak yang berbisik. Manis sangat maz tengok. Walaupun pasangan tu dah berkahwin dan mempunyai anak, tapi sifat romantik masih lagi diterapkan dalam satu perhubungan. Secara jujurnya maz cemburu dan teringin alami situasi yang sama. Entah dapat entah tak. Wallahualam.

Kan bagus kalau hidup kita macam tu, takkan ada kes cerai berai, hilang jagaan anak, anak kena dera. Hidup harmoni. Tak terfikir ke nak hidup macam tu. Aman damai. Mungkin ada yang akan smash maz lepas ni. Tapi maz tetap nak cerita jugak. Hidup aman damai, takde perang-perang, memang senang sebut tapi cukup susah nak buat. Percaya atau tak, orang yang dah kahwin berpuluh-puluh tahun pun boleh bercerai. Banyak sebab yang boleh menjadi punca. Tapi kenapa sebab-sebab tu timbul? Ada terfikir tak?


Ibu bapa kena main peranan dalam mewujudkan keluarga bahagia. Kalau ada apa-apa masalah, jangan terus melenting. Sebaliknya berbincang elok-elok untuk selesaikan masalah tersebut. Tak kira samada hal remeh temeh mahupun hal yang berat. Komunikasi penting dalam sesuatu perhubungan, tapi bukan bermaksuda nak dengar salah satu pihak saja, kedua-duanya perlu berbicara dan meluahkan rasa hati. Dari situ kedua-dua pihak akan lebih memahami hati pasangannya. Bila dah memahami, semua benda dapat diselesaikan. 


Maz cuma beri pandangan maz, kalau salah maz minta maaf. Mesti orang cakap maz ni memandai jer, belum kahwin lagi nak mengajar orang, tapi maz sekadar bercerita, berkongsi, andai kata salah, tak perlu ambil. Kalau betul, apa salahnya kan. Tapi bak kata orang, hidup berumah tangga ni banyak cabarannya, kena sediakan diri dengan mental & fizikal supaya dapat mengharunginya dengan tabah. Maz pun masih belajar dan akan terus belajar. Semoga jodoh yang ditetapkan pada kita semua adalah yang terbaik untuk kita. Amin.

13 comments:

  1. amin insyaAllah..

    comelnya pasangan tuh.. dpt bygkan.. =)

    ReplyDelete
  2. Romantiknya pasangan tu... dapat bayangkan mereka bahagia... suka baca entri ini..

    ReplyDelete
  3. chinatsu : comel sgt..nasib baik x de videocam..klu x ,..dah record dah..

    adan : serius..memang jeles tgk org romantik gitu..neway..mekasih bace

    ReplyDelete
  4. cik maz, saya ada banyak pengalaman ngan kes cerai nie coz saya bekrja di firma guaman syarie.. kadang2 takut btol mcm sya yg single nie.. ternyata kebahagiaan itu sukar dikecapi tapi nikmat bila dikecapi.. ^_^

    ReplyDelete
  5. nadz : betul2..bile tgk pengalaman org lain..rs tkut sgt nk kwin...

    ReplyDelete
  6. betol tu, hani lom kawen, kapel pon tak pernah, xberani, xsuka benda putus tengah jalan :) ibu papa still holding hands :) best gak tgk. harap semua masyarakat fikir cam cik maz, insyaAllah masjid dibina kekal selama :)

    ReplyDelete
  7. sweet...mesti ank die pun comey.....=)

    ReplyDelete
  8. amin!! semoga pasangan tu kekal bahagia sampai akhir hayat..

    ReplyDelete
  9. kita mesti berusaha untuk membina keluarga yang bahagia, sebab..itu semua dari kita je..klu nak seribu daya, tak hendak seribu dalih!! =)

    ReplyDelete
  10. salam cik maz...

    romantik biarlah hingga akhir hayat. barulah rumahtangga bahagia. secara langsung mendidik anak sifat kasih sayang dlm family

    ReplyDelete