Followers

Friday, March 15, 2013

Tak Sayang Kaki Ke?

Assalamualaikum..


Hari-hari balik mengadap jem. Tensyennye. Dulu tak la rasa sangat macam ni. Sebab pergi kerja pagi-pagi buta. Sebelum subuh dah gerak. Dah rembang malam baru balik. Sekali bila tukar kerja. Pukul 5 terus cabut. Tapi time tu la memang time favourite jem. Nak buat macam mana. Tempuh je la.


Bila jem je mesti ada yang panas hati, ada yang duk tekan hon, ada yang tak menyabar. Tak kira la motor ke kereta ke bas ke. Sama je. Mana yang menciloknya la, mana yang memotongnya la, mana yang makan jalan orang la.Macam-macam ada.


Tapi yang maz nak tegur tang motor la sebab maz banyak kali kena. Bukan kena apa, kena mengelakkan kaki diorang ni. Bayangkan la, memang diorang yang menunggang motor ni berhenti dekat traffic light, tak salah benda tu. Tapi yang salahnya bila diorang berhenti di jalan bertentangan. Maksudnya, diorang ni makan jalan, dah tu pulak kaki yang menahan motornya tu dikengkang lebar-lebar. Tak sayang kaki ke? Nak ke kena lenyek tayar kereta? Maz banyak kali kena mengelak kaki diorang, Tapi maz kena jaga kenderaan yang belah kiri jugak, kalau maz mengelak sangat ke kiri, bahaya sebab boleh jadi maz akan terlanggar kenderaan yang belah kiri. Maz jugak yang kena nanti.

Maz pesan bukan sebab apa, maz tahu kalau kena lenyek kaki tu sakit. Bukan tak sakit. Kalau tak sakit memang maz lenyek je. Tapi atas dasar keprihatinan sesama manusia, maz pesan jugak. Jaga kaki, kaki ni sebahagian dari pinjaman dari Allah. Kita datang dengan sempurna sifat, takkan kita nak balik dengan badan yang dah retak-retak masuk besi, bengkang bengkok atas kesilapan sendiri, betul tak? Lagipun kaki nak pakai lama kan......

2 comments:

  1. tu la tu pasalnya. kita yang mengelak...sedang kalau kena lenyek...tak pasal-pasal kita pun terbabit.

    ReplyDelete