Followers

Thursday, May 31, 2012

Pelapis Negara...




Anak-anak muda adalah pelapis Negara kita yang akan mencorakkan Negara di masa hadapan. Tapi kita yang dipertanggungjawabkan untuk membentuk mereka. Baik acuannya, elok la bentuknya. Buruk acuannya, buruk juga la hasilnya.



Ayat skema betul kan? Ada sebab kenapa maz cakap macam tu. Masa kat Seven-E tempoh hari, nak beli barang sikit. Tiba-tiba ada budak berlari laju melintasi kaunter. Cashier kaunter tadi menjerit then terus kejar budak tu sampai ke tepi jalan. Dapat ditangkapnya budak tu. Budak kecil dalam lingkungan 9-10 tahun berbangsa India yang masih berbaju sekolah. Menangis-nangis budak tu mintak dilepaskan. Bila check beg budak tu memang ada 2 minuman yang dicuri.

Memang kesian tengok budak tu. Yelah, mungkin dia ada masalah, atau memang tak mampu nak beli. Kita tak tahu apa masalah dia kan. Tapi tu bukan alasan untuk mencuri. Masih ada cara lain untuk kita dapatkan apa yang kita nak selain dari mencuri. Yang penting sekarang salah tetap salah. Bila tanya pada cashier tu, rupa-rupanya budak tu dah berulang kali mencuri, cuma kali ni saja baru dapat ditangkap. apa nak jadi budak zaman sekarang. Kecik-kecik dah pandai mencuri, dah besar nanti tak tahu la macam mana. Tak dapat dibayangkan.


Sampai sekarang still terbayang-bayang lagi muka budak tadi. Memang kesian sangat. Tapi biar dia kena hukum sekarang, sekurang-kurangnya masih belum terlambat untuk dia sedar kesilapan dia dan jadi yang lebih baik. Kita hukum bukan sebab kita benci, tapi kita hukum sebab kita sayang. Kita tak nak masa depan dia hancur. Bukankah tu dah menjadi tanggungjawab kita?   

6 comments:

  1. betul la... dari kecik ni la kita nak kena beri didikan yang betul kepada anak2... kalau dah besar baru nak beri tunjuk ajar mmg dah lewat la...

    ReplyDelete
  2. setuju..dari kecik kena diajar supaya diorang tau mana salah, mana yang betul..muda sangat lagi budak tu..

    ReplyDelete
  3. belas kasihan itu wajar bertempat. kalau memarahi untuk mengajar, itu dituntut.

    ReplyDelete
  4. hihi comel2 nya :)

    moga sentiasa ada anak muda yg berkualiti utk terus mmimpin negara :) amin.

    ReplyDelete
  5. nape laa pegi mencuri.. kan dah kena tangkap..

    ReplyDelete