Followers

Friday, March 25, 2011

Siapa Boleh Jawab??

Assalamualaikum..


Hari ni plan nak masak sotong masak sambal dengan sayur goreng. Entah apa kename sayur tu pun tak tahu la, tapi yang penting namanya macam ala-ala sayur cina sikit. Lantak p la, janji boleh makan. Sedap jugak. Hehehehe. Puji diri sendiri.


Tengah duk siang sotong ni tiba-tiba ternampak benda pelik dalam perut sotong ni. Bila di teliti betul-betul, macam anak sotong, siap dah ada mata sekali. Blurr kejap, baru terfikir, selama ni tak tahu pun sotong ni beranak ke bertelur. Entah mamalia entah reptilia. Soooo kompius. Selama ni yang tahu, ikan bertelur kecuali paus, jerung kot, dolphin. Tapi entah macam mana sotong ni terlepas pandang. Padahal sotong ni ada je depan mata. Selalu je makan. Bila nampak sotong tadi, baru teringat, haah ek, sotong beranak ke bertelur? Tanya member pun dia blurr.



Baru tersedar selama ni banyak benda yang kita tak tahu, banyak benda yang kita terlepas pandang bila kita tak merasa kepentingan benda tu, contohnya macam yang maz cakap tadi la, pasal sotong, tu maz ambil contoh dari diri maz sendiri. Mungkin orang lain ada lagi yang mereka tak tahu dan banyak lagi yang mereka blurr. Senang cerita kalau orang bertanya sesuatu pada mereka, tak mustahil mereka menggaru kepala. Kadang kala kita memandang enteng sesuatu perkara, tambah-tambah lagi bila ia tidak masuk dalam agenda kehidupan kita, tapi kita tak sedar setiap perkara baru yang kita tahu adalah merupakan ilmu untuk kita. Walaupun ilmu itu hanya menambah pengetahuan am, tapi atleast kita tau jugak kan. Besok-besok bila anak cucu kita bertanya, boleh jugak kita jawab.Betul tak?


Jadi jangan berhenti dari mencari ilmu sebab banyak kelebihannya. Berbalik kepada persoalan tadi. Sotong beranak ke bertelur? Ada siapa-siapa boleh jawab?




20 comments:

  1. a'ah la...baru terpikir gak..xpernah kisah pon cara sotong lahir ke dunia ni..eheh..

    ReplyDelete
  2. sotong bertelur.. (dgn konfiden jeeee)

    ReplyDelete
  3. hmmm , i think sotong bertelur kowt -.- HAHA :P

    ReplyDelete
  4. sotong bertelur... kalau nampak mata anak sotong tu, maknanya telur tu nak menetas dah la...

    ReplyDelete
  5. ntah.. jarang2 kt umah ni diorg beli sotong, hukk...

    latest en3: keyword hot macam pizza

    ReplyDelete
  6. haha...myb yang tuh baru menetas time dye masuk jala kot..uhuh

    ReplyDelete
  7. susah nk jawab...kena tanya cikgu saya dulu...

    ReplyDelete
  8. uuuuyh . . SOTONG ! faberet ! hahaha . . ha'ah la . . BERTELUR ke BERANAK eak ! hari itu ade tengok cerita tentang orang buat RESEARCH pasal SOTONG ! mase dye bedah SOTONG BETINA tuh ! ade TELUR ! haaa . . SOTONG tu BERTELUR ! yes ! muahaha

    ReplyDelete
  9. sotong bukan dalam kelas ikan, mamalia. reptilia, anfibia, atau burung.. tapi dia adalah golongan Moluska(molluscs)invertebrata yang bertelur. itu apa yang saya tau ar... mungkin yang awk jumpa dalam perut sotong tu ialah mangsa atau makanan dia kot.. tak mungkin sotong beranak... hee :)


    http://duniahanyahitamputih.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. erm 69 rasa bertelur sebab kalau beranak mesti kat kedai nasi kandar kata anak sotong! mana ada anak sotong....telor sotong ada la kan??
    comfirm bertelur

    Video Pelajar Kena Buli Menang Dalam Pergaduhan "

    ReplyDelete
  11. hahaha...saya pon tak tau sotong bertelur ke tak.

    ReplyDelete
  12. sotong bertelur..kan kdg2 ada telur sotong dlm perut dia..mgkin anak tu utk protect kot..tu ada dlm perut ibu..

    ReplyDelete
  13. ye la, sotong mmg bertelur..
    yang cikmaz nampak tu makanan ia yg blm hadam, ia makan spesies sendiri..

    emm..
    sedapnya telur sotong..

    ReplyDelete
  14. bertelur kot.. huhu.. ntah lah ye.. baru terfikir jugak..
    mr.squipwerd !! :)

    ReplyDelete
  15. bertelorrrrrrrrrr :)
    confident ni jawab sebab teringat sedap giler makan ketupat sotong yang ada telor sotong.. soh sahlah beliau bertelur :P

    ReplyDelete
  16. kan ada telor sotong.... tak penah makan ke.. sedap oo...

    ReplyDelete
  17. yesss..macih kawan2...dah tau dah...

    ReplyDelete
  18. kalau ada sotong dalam sotong..itu ertinya, sotong makan sotong. binatang kira ok lagi tapi kalau orang makan orang..itu bererti manusia sudah mula tidak civilise.

    sotong bertelor cik adek oiiii...

    tapi kakct confirm ramai yg blurr bila timbil soklan ni...hehehe

    ReplyDelete