Followers

Monday, March 21, 2011

Allah Maha Penyayang..

Assalamualaikum..


Allah Maha Penyayang, Maha Pengasih, walau macam mana musibah pun Dia turunkan pada kita, Dia turunkan sekali cara penyelesaiannya. Walaupun Dia tutup pintu rezeki kita, Dia akan buka pintu rezeki yang lain, cuma kita perlu berusaha. Jangan ada istilah putus asa dan jangan sekali-kali mengalah dengan ujian dari-Nya. Dan jangan sekali-kali bila kita ditimpa kesusahan, kita salahkan Dia, kita kata Dia tak pandang pada kita,silap besar tu. Allah tak pernah terlepas pandang walau sebesar zarah sekalipun. 


Jangan sekali-kali berputus harap, berdoalah pada Allah, Allah Maha Mendengar, kadang kala apa yang kita harapkan dan doakan lambat termakbul, itu bukan bermaksud Allah tidak mendengar, tetapi Dia ingin menguji sejauh mana kesabaran kita dalam menghadapi setiap dugaan yang diturunkan. 


Allah berfirman (maksudnya):


“Dan Tuhanmu berfirman: “Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina”.” (Surah al-Mu’min, 40: 60)


“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.” (Surah al-Baqarah, 2: 186)


Fikir-fikirkanla...



10 comments:

  1. manusia ni kadang2 makhluk yang x bersyukur
    smoge kte bukan drpd golongan tersebut
    alhamdulillah~

    ReplyDelete
  2. nice sharing maz... Allah itu lebih mengetahui setiap yang tersurat untuk hamba2 nya... InsyaAllah ^_^.

    ReplyDelete
  3. manusia mudah lalai.. selagi belom dapat kesusahan selagi tu la kerap lupakan tuhan :(

    ReplyDelete
  4. cuma satu kata yg sy ucapkan....

    Betul.. betul.. betul..

    ReplyDelete
  5. berkunjung http://arissugianto.blogspot.com/2010/04/cinta-ibu-dalam-sebuah-lonceng.html

    ReplyDelete
  6. Allah itu Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani..takde kesan kalau kita lupakan-Nya,
    cuma jgn menyesal bila Allah lupakan kita..

    ReplyDelete
  7. "dugaan pasti ada,kalau dah namanya dunia!...nice entri...smga kita tabah dlm menghadapi ujian dn dugaan.."

    ReplyDelete
  8. assalam,ya benar Allah Maha Pengasih dan Penyayang...kita manusia yang selalu kufur dan banyak melakukan kekhilafan..

    ReplyDelete