Followers

Saturday, March 5, 2011

Masalah...

Assalamualaikum.. 


Banyak permasalahan yang dilalui dalam hidup ini. Kadangkala berat kadangkala ringan. Kadangkala masalah yang tidak diminta kadangkala masalah yang memang dicari. Mencari penyelesaian untuk setiap permasalahan bukan muda. Kadangkala ia sungguh menyeksakan dan kadangkala ia memakan diri sendiri. Persoalaannya sampai bila?


Masalah kerja, masalah kewangan, masalah keluarga, masalah percintaan semua tu adalah permainan kehidupan.  Ia mengerah setiap kudrat manusia untuk menyelesaikannya. Bagaimana caranya, itu terpulang kepada individu. Rimas, risau, resah adalah perkara wajib yang perlu dirasai. Tidak boleh tidak, ia akan menyinggah walau diusir jauh dari menyelubungi diri.

Masalah yang tidak diundang memang menjadi bebanan, namun ia tetap akan dibantu, andai kudrat ini kian mengalah, masih ada kudrat lain menampung di belakang, masih ada lagi tangan melindungi diri dari terus hancur dimamah persoalan yang tida berkesudahan dan masih ada lagi nasihat melingkari. Tapi jika masalah itu adalah masalah yang dipinta, bahasa mudahnya 'cari penyakit sendiri' masih adakah yang akan membantu? Masih adakah tangan yang menghulur?





4 comments:

  1. tiada masalah yang tidak boleh diselesaikan

    ReplyDelete
  2. masalah sentiasa ada.
    kene sabar dan kuat
    go go go

    ReplyDelete
  3. setiap masa mengandungi masalah.

    ReplyDelete
  4. Penyelesaian masalah merupakan matlamat utama dalam proses pertolongan

    ReplyDelete