Followers

Tuesday, March 8, 2011

Bagus Yang Ni Ke..Elok Yang Tu?

Assalamualaikum


Sememangnya dalam hidup ni penuh dengan pilihan. Tak kira samada urusan kerja, keluarga, rumah tangga mahupun peribadi. Terlalu banyak pilihan sampaikan tak tahu yang mana perlu diutamakan. Kadangkala kita jadi keliru, tertekan adakah pilihan yang kita buat betul atau tidak. Nak bertanyakan pendapat orang boleh, tapi tak semua dapat selesaikan masalah, kadangkala mereka lagi tambah masalah dan menambah tekanan ada la. Lagipun mereka tak menghadapi sendiri situasi tu, jadi mereka boleh bercakap apa saja yang mereka rasa betul walaupun hakikatnya mereka hanya pandai bercakap saja.

Ramai yang cakap, pilih yang terbaik. Tapi apa yang terbaik? Kalau yang datang tu semua baik-baik belaka. Tak ke haru nak memilih yang mana satu. Tak pasal-pasal migrain 3 hari 4 malam, Dah satu hal nak berangkut pergi hospital. Tu siapa nak membayar bil hospital tu? Lari tajuk.


Tapi pada maz, selagi kita hidup di bumi Allah. Kita masih diberi pilihan yang terbaik untuk kita. Cuma yang mana satu tu kita sendiri tak pasti. Tapi Allah Maha Adil. Walaupun Dia bagi kita masalah yang rumit dan pilihan yang sukar, Dia tetap beri sekali penyelesaiannya. Cuma kita perlu pohon dari-Nya, mengadu pada-Nya. Buatla sunat istikharah (klik sini). InsyaAllah, keputusan yang diberikan oleh Allah adalah yang terbaik untuk kita. Tapi biarla kita redha dengan setiap keputusan yang telah ditentukan. InsyaAllah hati akan tenang setenang awan di langit biru. 




9 comments:

  1. istikharah solat istimewa yg diberikan Allah kepada umat islam. Alah sendiri pilihkan untuk kita..rugi sapa2 yg xnk gunakan keistimewaan yg Allah S.W.T bagi ni.. :)

    ReplyDelete
  2. segala yang jadi ada hikmahnye. sama-samalah kita minta petunjuk.

    ReplyDelete
  3. sunat istikharah mmg jalan yg trbaik bile kite dlm stuasi antre due,antre tige dan bnyak antre nk plih yg mane ni,.
    mga dgn ptnjuk Allah,kite dpt brkat malah dpt ketenangan lg,.hehe,.
    tp malangnyer kn,CN xbrpeluang lg buat sunat istikharah ni,.
    mgkin blom mrsai lg kepayahan mmilih,.
    tp bkn hnye tggu smpai ssh nk plih je,
    even brg hilang pon kte dharuskn buat istkharah,kn?,.

    eh,pnjang2 plak,.hehe,.btw,nice entry,.

    ReplyDelete
  4. kita kena percaya dengan diri asalkan tidak melanggar norma =)

    ReplyDelete
  5. betul tu dear..pilihan yg ALLAH beri tu pon dugaan sebenarnya...nak uji sejauh mana kite perlu menggunakan akal yg dah diberikan..semoga kite semua dirahmati ye..insyaallah:) suke baca

    ReplyDelete
  6. insyaAllah..segala2nya terserah padaNYA,, :)

    ReplyDelete