Followers

Friday, September 9, 2011

Handbag Lagi????

Assalamualaikum..


Kalau sebelum ni Maz ada cerita pasal terlupa barang-barang yang tertinggal dalam handbag; klik sini, kali ni Maz nak cerita pasal handbag yang jernih. Mesti lepas ni aku kena hentam, tak sudah-sudah duk complain pasal handbag. Takkk..Bukan tu maksud Maz, Maz buat pendedahan ni untuk kita kongsi bersama. Ok, shall we start it??


Handbag..atau dalam bahasa melayunya beg tangan memang tak boleh dipisahkan dari kaum hawa. Bermacam-macam jenis, warna, design, jenama, yang jernih, yang gelap, yang cerah, kecil, besar, semua ada. Sebut jer la jenama apa, Prada? Gucci? Bonia? Semuanya dalam kepala. Dari part harga sampai la part design mengalahkan wikipedia gamaknya. Tapi ada terfikir tak design-design ni boleh memberi pengaruh besar pada keselamatan kita?

Maz bagi satu contoh yang Maz ambil dari pemerhatian Maz sendiri. Sebulan yang lepas masa Maz nak balik kerja, tengah tunggu LRT, Maz ternampak ada sorang kakak ni pakai handbag jernih yang boleh nampakkan apa isi dalam beg tu. Cantik and simple, sesuai dengan pemakaian dia pada masa tu. Tapi bila terfikir balik, kenapa dia gunakan beg jernih tu. Dia tak terasa ke dia dedahkan bahaya pada diri sendiri. Kenapa Maz cakap macam tu? Sebab dah terang-terang orang nampak kat mana beg duit, kat mana handphone, payung, dan segala bagai isi dalam tu.


Kita kena ingat, tak semua orang keliling kita ni baik, dalam ramai-ramai tu mana tau kot-kot ada pencuri, penyeluk, pencopet dan segala pen lagi la. Rambut sama hitam, tapi kita tak tahu hati budi orang. Dibuatnya ada orang perhati isi dalam handbag jernih kita tu, lepas tu dia nampak barang berharga, then plan nak curi, bukan kita tahu kan. Bukan kita sedar. Tau-tau jer, pisau dah ada kat leher, then kena paksa keluarkan segala isi dalam handbag tu, tak ke naya ? Nauzubillah, mintak dijauhkan semua tu.

Sebab tu  bila pilih handbag, kena pilih yang tak mendedahkan diri kita dengan bahaya. Tak perlu kita nak menayang harta kita dalam handbag tu, tak penting pun, yang penting keselamatan diri, selagi boleh elakkan diri dari bahaya, kita elakkan. kalau dah terkena jugak, anggap saja tu dugaan kita. Renung-renungkan dan selamat berfikir (^_^)

3 comments: