Followers

Sunday, August 21, 2011

Grafiti..Seni @ Vandalisme..

Assalamualaikum..

Sesiapa yang pernah naik LRT Putra dari arah Setiawangsa menuju ke KLCC ada perasan tak sepanjang-panjang tepi parit  errr..longkang besar kot.. ada grafiti. Dari arah KL Sentral menuju ke Masjid Jamek pun ada. Seriusly kalau dipandang dari segi seni, memang kita akan cakap kreatif betul tangan yang buat ni. Tapi ada tak kita fikir, benda ni sebenarnya seni ke vandalisme??

Cantik kan? Bak kata orang cantik menarik tertarik kau memang d'bomb.. Ahhaa..

Pandai diorang ni create something yang betul-betul cantik dan lukisannnya nampak hidup. Dari jauh memang cantik. Dengan penggunaan warna yang menarik. Seriusly korang sure terpegun tengok grafiti-grafiti ni. Rasa macam nak lukis sebijik macam tu.

Tapi bila tengok dah bermacam-macam corak sepanjang tepi parit tu rasa macam serabut mata pulak. Setiap meter grafiti tu berlainan corak dan nampak sangat bukan orang yang sama yang buat sebab ada yang cantik, ada yang just ok je, ada yang serabut gila. Kira macam-macam ada la kan. Kadang-kadang terfikir jugak, diorang ni diupah ke nak menggrafitikan dinding ni. Kalau diupah kenapa tak sekata coraknya. Vandalisme? Yeahh.. tu perkataan yang paling tepat rasanya buat masa ni. Tak tahu la kalau akan datang ada perkataan yang lebih sesuai kan.

Diorang memang kreatif tapi diorang gunakan kepakaran diorang ni pada tempat yang salah. Kan lebih bagus kalau kekreatifan diorang ni digunakan dengan cara lain. Paling kurang pun jangan jadikan dinding sebagai canvas sebagai tempat untuk berkarya, takde bezanya dengan vandalisme yang lain, sama je, beza cuma pada cara. Tapi hasilnya tetap sama, menyerabutkan mata. Tu pendapat maz, pendapat korang macam mana?

13 comments:

  1. peerrrhh...
    mmg smartlah graviti tuh..
    like like like..:)

    ReplyDelete
  2. Sebelum ni ada pertandingan grafiti ni ade masuk TV3...memang menarik, yg lukisan atas ni kurang pasti pulak :)

    ReplyDelete
  3. kerajaan kena sediakan satu dinding/bangunan/tembok khas untuk mereka
    mencurahkan bakat mereka..:P

    ReplyDelete
  4. dorg suker kreatif bkn kt saluran yg betul.. tue port plg baik untuk diconteng.. hihi..

    ReplyDelete
  5. yeah. cantik gila. tu lah. salah tempat kembangkan bakat je :)

    ReplyDelete
  6. mmg cun grafiti ni...n ianya mmg seni..cuma kalo disalahguna jadila vandalisme...nak blaja ke wak..krole reti..ups!!! jgn gtau orang len ek

    ReplyDelete
  7. haha dulu penah join budak2 ni conteng.zaman tu
    pemes..huhu.lukis dkt court tennis.skng tak lah..
    mcm xpadan.huhu

    ReplyDelete
  8. ermm...kalau vandalisme yg teruk tu mmg sakit mata la..

    ReplyDelete
  9. Saya seorang Graffiti Artist..Dinding memang tempat Graffiti Artist melukis pon laaa !!! ..tak tahu apa2 pasal Graffiti Shut Up !

    ReplyDelete